Omställningen till elbilar ger fastighetsägarna nya affärsmöjligheter
Att parkering och elbilsladdning hänger ihop har de flesta koll på. Till skillnad från en fossildriven bil kan en eldriven bil tankas samtidigt som den inte används. Exempelvis i anknytning till en bostad eller ett jobb. Att nyttja tiden då bilen står stilla för att tanka är dessutom ett genidrag ur ett övergripande perspektiv. Det innebär nämligen att laddningen kan ske med lägre effekt. På så sätt kan den tillgängliga effekten fördelas till många, istället för att prioritera hög effekt till några få.
Detta öppnar upp för en helt ny typ av affär där den traditionella parkeringen kan utvecklas och fastighetsägaren kan ta rollen som den nya “tankstationen”. Det är parkeringsplatserna som är den avgörande strategiska tillgången för att kunna ta den rollen. En tillgång som fastighetsägarna redan har.
“För fastighetsägare innebär detta en stor möjlighet att både bidra till samhällsnytta och samtidigt öka sitt driftnetto.”
Antalet elbilar i Sverige ökar konstant (hälften av alla nyregistrerade bilar 2022 är laddningsbara) och efterfrågan på laddpunkter är redan hög. I takt med att fler ser laddning som en självklarhet i samband med parkering kommer efterfrågan att öka markant inom kort. Möjligheten för fastighetsägarna är att redan nu installera laddpunkter på sina parkeringsplatser och inkludera det i abonnemangsparkering. För parkeringsanvändaren innebär det att både parkering och laddning ingår i deras parkeringsavtal och kan faktureras efter faktisk förbrukning, med hjälp av ett och samma system. Enkelt för alla.
Det största hindret för många fastighetsägare i dagsläget är att de inte har de tekniska möjligheterna att erbjuda den typen av tjänst, eftersom att de inte administrerar sina parkeringsplatser på ett strukturerat sätt. Det första steget för fastighetsägare som vill ta tillvara på denna typ av affärsmöjlighet är med andra ord att digitalisera alla sina parkeringsprocesser. Genom att digitalisera parkeringsprocesserna är det möjligt att få kontroll på alla sina laddpunkter, erbjuda bland annat digitala avtal, en samlad faktura för alla tjänster och ett användarvänligt system som parkeringsanvändaren enkelt når via sin smartphone.
För fastighetsägare innebär detta en stor möjlighet att både bidra till samhällsnytta (fler laddpunkter i samhället) och samtidigt öka sitt driftnetto. Genom att digitalisera all sin parkeringshantering kan fastighetsägare gå från att erbjuda statiska parkeringsplatser till att bli framtidens mobilitetsnav med bilpooler, parkering med laddpunkter och utökad service.