Nu är det dags för den digitala parkeringsrevolutionen!

Mobility46-parkeringsrevolution@2x.png

Att förvalta parkeringsplatser är ofta ett manuellt jobb som utförs med hjälp av flera olika system. Exempelvis brukar kö-listor hanteras i excel, utlämning av fysiska parkeringstillstånd och fysiska nyckelbrickor i ett passersystem och fakturor skapas i ett ekonomisystem. Förutom de rent administrativa sysslorna finns det även frågor som måste hanteras. Det kan vara allt från pris och storlek på parkeringsplatserna till rent praktiska frågor rörande exempelvis nyckelbrickor eller om den senaste fakturan är betald.

Det är med andra ord en hel del manuellt arbete att förvalta parkeringsplatser. Om det görs på det traditionella sättet vill säga. Det finns ett alternativ till den manuella förvaltningen och det är digital parkeringsförvaltning.

När en arbetsuppgift eller process är repetitiv finns det möjlighet att automatisera den och på så sätt frigöra resurser till annat. Det i kombination med att använda ett och samma system skapar de perfekta förutsättningarna för att göra parkeringsförvaltningen till något enkelt och lönsamt.

Vad är det bästa med digital parkeringsförvaltning?

  • Administrationen av parkeringsplatserna minskar drastiskt

  • Förbättrat driftnetto

  • Upplevelsen för parkeringskunderna förbättras

 
Hos våra kunder är den genomsnittliga besparingen på administrationtid ca 30%

Vad innebär digital parkeringsförvaltning?

Det smidigaste sättet att förklara är att helt enkelt gå igenom hur vårt system (Park46) fungerar, steg för steg.

Ett digitalt system anpassat för parkeringsförvaltning

Det första våra kunder gör är att skapa en digital förteckning över alla sina parkeringsplatser. Utifrån den kartan får de koll på hur många platser de har. Därefter kan de dela in platserna i olika kategorier (och prisklasser) för att skapa ordning och reda. Det kan exempelvis vara stor/liten plats eller med/utan laddning.

Nästa steg är att bestämma hur parkeringsplatserna ska hyras ut. Är det genom parkeringstillstånd på oreserverade platser eller ska det gå att hyra en reserverad plats? Eller kanske en kombination?

Automatiserad köhantering

En viktig fördel med att ha koll på alla platser i ett och samma digitala system är att kö-hanteringen kan automatiseras. I systemet finns en digital kö-sida dit våra kunder kan hänvisa alla som är intresserade av att hyra en plats. Varje intressent kan enkelt anmäla sig med Mobilt BankID och systemet tilldelar en köplats utifrån de inställda kriterierna. När en plats blir ledig skickar systemet automatiskt ut en länk med ett erbjudande på den lediga platsen till den personen som står först i kön.

Möjligheterna är med andra ord stora när det gäller digital parkeringsförvaltning!

Om personen vill teckna avtalet görs det helt digitalt. Om personen inte svarar inom en viss tid skickas en automatisk påminnelse ut. Svarar inte personen inom ett viss antal dagar/påminnelser så plockas den automatiskt ur kön, och nästa person på plats får erbjudande om den ledig platsen.

Parkeringskunderna kommer igång direkt

När parkeringskunden har accepterat villkoren är allt klart för att börja parkera på den dagen då avtalet börjar gälla. Systemet lägger till parkeringskunden i ett kundregister och aktiverar samtidigt debiteringen enligt parkeringskundens avtalsvillkor. Uppgifter om registreringsnummer skrivs in av parkeringskunden och kopplas samman med parkeringsvaktens bevakningssystem. 

Automatiserad avisering och betalningshantering

När det gäller parkeringsförvaltning är både aviseringar och betalningshantering två administrativt krävande processer. Det har vi löst genom att helt enkelt automatisera dem. Alla parkeringskunder faktureras automatiskt baserat på deras avtal och förvalda betalmetod (autogiro, e-faktura eller annat).

Lås upp garaget med en smartphone

Om parkeringen ligger i ett låst garage har parkeringskunderna tillgång till en digital nyckel via sin smartphone, så länge dennes avtal är aktivt förstås. När avtalet sägs upp (vilket parkeringskunden enkelt gör via kundportalen) avslutas möjligheten att öppna.

Minskad vakansgrad och mindre administration

Att vi sedan med hjälp av spännande statistik och data kan belägga varje parkering optimalt det ser vi som en självklarhet i den digitala förvaltningen. Eftersom systemet hela tiden hanterar alla tillsättningar och uppsägningar automatiskt minskar vakansgraden då alla avtal tecknas överlappande mellan parkeringskunderna. Sett till våra kunder är den genomsnittliga besparingen på administrativ personal ca 30 procent.

Automatiseringen leder till ökat driftnetto

Hela processen från att erbjuda olika parkeringsalternativ (exempelvis laddplats, cykelplats eller oreserverad plats), till köhantering och avtalshantering sker med andra ord helt automatiskt. Det betyder att ni som parkeringsförvaltare inte behöver investera tid i administrationen och att era parkeringskunder får snabb och effektiv hjälp. Den affärsmässiga vinsten ligger i ett förbättrat driftnetto.

Möjligheterna är med andra ord stora när det gäller digital parkeringsförvaltning! Vi har utvecklat vårt system i över 10 år och förhoppningsvis fick du lite inspiration och nya tankar som du kan ta med dig in i din organisation.

Nutiden för parkeringsförvaltning är digital!


Previous
Previous

En av världens största elgrossister använder Mobility46 för sina laddningstjänster

Next
Next

Omställningen till elbilar ger fastighetsägarna nya affärsmöjligheter