Hur ni bygger ett dynamiskt parkeringserbjudande och maximerar er beläggningsgrad med hjälp av platsklasser

Funderar ni på hur parkeringsförvaltningen skulle kunna fungera bättre hos er? Då borde ni börja med att se över ert parkeringserbjudande. Hur ser beläggningsgraden ut? Och motsvarar utbudet av parkering era kunders efterfrågan? I vårt affärssystem Park46 har vi gjort det superenkelt att skapa ett anpassat parkeringserbjudande som möter fler av era kunders individuella behov, vilket bidrar till en ökad beläggningsgrad.

Att parkeringskunderna dessutom själva kan köpa parkeringstillstånd och anmäla intresse för en plats förenklar inte bara deras köpresa, utan minskar avsevärt er kö-administration.

Bra va? I det här blogginlägget tänkte vi visa hur det hela fungerar. Vi går igenom:

  • Hur ni kan använda en digital kösida för att förenkla köpresan för era kunder

  • Hur ni skapar ett dynamiskt erbjudande med hjälp av platsklasser

  • Best practices för hur ni utvecklar ert parkerings- och laddningserbjudande över tid

 Och så tipsar vi om vidare läsning kring hur andra har gjort.

Kösidan – ert digitala skyltfönster

Precis som med vilken annan produkt eller tjänst som helst, behöver parkering och elbilsladdning tillgängliggöras för potentiella kunder på ett tydligt och attraktivt sätt. Och det ska vara enkelt att köpa eller ställa sig i kö. För varje frågetecken eller krångel som kunden upplever riskerar ni att de ger upp och ser sig om efter en annan lösning, vilket drabbar både er kundnöjdhet och beläggningsgrad.

Med en digital kösida får ni ett skyltfönster för ert parkeringserbjudande:

Här kan era parkeringskunder enkelt fylla i sina uppgifter, välja vilken typ av plats de vill hyra och skicka in sin intresseanmälan till er. Sedan kan ni välja mellan att tillsätta platsen manuellt eller låta systemet tillsätta den automatiskt. Ett avtal skickas då via mail till kunden som signerar digitalt med BankID.

Platsklasserna – pusselbitarna i parkeringserbjudandet

Beståndsdelarna i ert parkeringserbjudande kallas för platsklasser. Dessa bygger ni enkelt upp i systemet. Här väljer ni namn, sätter pris och ställer in andra parametrar. För varje platsklass ställer ni in:

  • Villkor för platsklassen, eller använder era förinställda standardvillkor.

  • Om det är ett abonnemang eller engångsköp (alltså exempelvis månadsparkering eller dagstillstånd)

  • Reserverad eller oreserverad plats

  • Huruvida ni vill överbelägga den oreserverade ytan, och i så fall hur mycket.

  • Om det är en laddplats, och hur ni vill ta betalt för nyttjanderätt och elförbrukning.

  • Vilken data som ni behöver få in för att kunna hyra ut platsen. Till exempel registreringsnummer, lägenhetsnummer eller behörighetskod.

  • Eventuell information till bevakningsbolag, exempelvis om tillståndet endast gäller under vissa tider på dygnet.

Innan ni sätter igång med att bygga erbjudandet är det bra att tänka igenom vilka typer av platser ni har nu och planerar att erbjuda i framtiden. Sedan kan ni med fördel skapa struktur och ordning genom färgkodning. Välj en färg per typ av platsklass. Till exempel grönt för laddplatser, blått för reserverade platser, rosa för parkeringstillstånd och lila för oreserverad poolparkering. Då blir det lätt för era parkeringskunder att hitta det de letar efter.

Best practices för hur ni utvecklar ert parkeringserbjudande

En bra utgångspunkt för affärsutveckling inom parkering är att titta på nuläget och sätta ett rimligt och avgränsat mål. Vad är er största utmaning just nu? Jobba sedan agilt och målinriktat:

Om vakansgraden är hög på era reserverade platser rekommenderar vi att ni konverterar en del av dem till oreserverad parkering.

Om ni har olika hög efterfrågan på olika platser kan ni justera prissättningen så att den reflekterar efterfrågan och det upplevda värdet. En plats som är stor eller har ett attraktivt läge är till exempel värd mer än en trång plats intill en pelare.

Använd benchmarking när ni sätter era priser. Hur har andra prissatt parkering i området? Hur har prisutvecklingen förändrats över tid?

Vilka olika typer av mobilitetsbehov finns i och i närheten av fastigheten? Kan ni till exempel skapa nya intäktsströmmar genom att erbjuda elbilsladdning, bilpool, leveransplats eller andra fastighetsnära tjänster?

Arbeta datadrivet när ni väl har kommit igång och skruva på erbjudandet över tid. När ni vet mer om hur era tillgångar nyttjas kan ni till exempel börja med kontrollerad överbeläggning av oreserverade ytor och dynamisk nyttjanderätt för elbilsladdning (läs mer om hur ni kan använda data i er affärsutveckling här).

Och kom ihåg: Det går alltid att bygga ut erbjudandet över tid, så ni behöver inte svälja hela kamelen på en gång. Behöver du mer inspiration? I den här artikeln går vi igenom tre upplägg på lite olika nivå.


Vill du veta mer?

Boka ett möte med Jonatan
Previous
Previous

Därför bör ni erbjuda elbilsladdning till era parkeringskunder [webinar]

Next
Next

Konsten att kommunicera förändring (när ni exempelvis digitaliserar parkeringsförvaltningen)