Så inkluderar ni elbilsladdning i er strategi för parkeringsförvaltning

Ett vanligt misstag som många som opererar parkering gör är att man tar reaktiva beslut när det kommer till elbilsladdning. Kanske är det några hyresgäster eller parkeringskunder som efterfrågar möjligheten att ladda sin elbil i anslutning till fastigheten, eller så har man fått ett erbjudande från en laddboxtillverkare.

Problemet med att ta reaktiva beslut är att fastighetens behov och förutsättningar – idag och imorgon – inte räknas in. En efterfrågan möts här och nu, men hur påverkar detta affären i stort? Hur tas saker som framtida hyresgästers behov, fastighetens elkapacitet och er förmåga att prissätta laddningen på ett marknadsmässigt och kundvänligt sätt i beaktning?

Elbilsladdning och parkering hör ihop

För att framtidssäkra er affär behöver ni tänka proaktivt och sätta en samlad strategi för parkering och elbilsladdning. Tanken är egentligen ganska enkel – för att laddningsupplevelsen ska bli så smidig som möjligt bör den erbjudas i samband med parkering. De flesta som vill ladda sin elbil hos er nyttjar troligtvis redan era parkeringsytor, och ingen parkör som regelbundet parkerar i anslutning till fastigheten vill behöva gå ner och flytta bilen när den har laddat klart.

Genom att addera elbilsladdning till ert parkeringserbjudande kan ni även attrahera nya kunder som tidigare inte sett möjligheten att parkera hos er, vilket leder till ökade intäkter.

Viktiga frågor och vanliga fallgropar

Innan ni sätter upp er strategi för parkering och elbilsladdning finns det ett par frågor som ni bör ha med er, för att undvika vanliga fallgropar som kan sätta käppar i hjulet:

  • Behov och förutsättningar i fastigheten. Vilken elkapacitet har ni, vilket energibehov finns från andra delar av fastigheten och hur kan ni utifrån det möta behovet av elbilsladdning idag och imorgon? Hur fungerar den plattform som ni väljer ihop med hela fastighetens energi?

  • Teknisk drift och investeringens livslängd. Vilka olika laddare finns på marknaden och vad är deras förväntade livslängd? Vilka olika lösningar finns för hur laddarna ska installeras, driftas och övervakas? Hur hanteras lastbalansering?

  • Prissättning och paketering. Hur ska ni sälja elbilsladdning till era hyresgäster så att det blir en användarvänlig upplevelse och relevant prissättning nu och i framtiden? Vilket marginalbehov har ni och hur undviker ni att exempelvis sätta för lågt pris på för hög effekt (ett vanligt misstag som blir svårt att justera längre fram)?

Tre steg till en samlad strategi för parkering och elbilsladdning

Ok, nu har ni kommit fram till att ni vill erbjuda elbilsladdning i anslutning till parkeringen, och ni har börjat fundera över vilka tekniska och kommersiella förutsättningar ni har för att göra detta – bra! Men hur ska ni då gå till väga för att sätta er strategi, rent konkret? Här kommer några tips:

1 - Inventera era parkeringskunders behov

Om ni inte redan har inventerat era parkeringstillgångar så är det hög tid att göra det nu – hela strategin bör baseras på hur era hyresgäster och parkeringskunder vill nyttja parkering vid fastigheten. För att skapa ett relevant och attraktivt laddningserbjudande behöver ni utgå från deras behov, exempelvis:

  • Hyr ni ut företagsparkering där det huvudsakligen finns behov av laddning under kontorstid? Finns det företag med eldrivna tjänstebilar i fastigheten?

  • Har ni boende i eller i närheten av fastigheten som främst behöver ladda på kvällar, nätter och helger?

  • Finns det individuella behov av laddning på fasta platser under vissa tider på dygnet?

  • Har ni besökare eller anställda som behöver kunna ladda sin elbil mer sporadiskt?

2 - Skapa en flexibel paketering

Paketera elbilsladdningen utifrån kundernas behov och prissätt den så att man får en naturlig och behovsstyrd fördelning mellan de olika laddningsalternativen. Precis som med parkering, där en mindre plats behöver ha ett lägre pris än en stor för att undvika att alla köar till de stora platserna medan de små står tomma, behövs samma strategi för elbilsladdning.

Exempelvis skulle ett upplägg kunna se ut så här:

  • Oreserverad laddningsplats: Tillgång till laddzon med abonnemangshyra, där parkören alltid har rätt att stå och kan ladda i mån av plats. Kan exempelvis delas upp mellan ”dagplats” och ”kväll/natt- och helgplats”.

  • VIP-plats: Fasta laddningsplatser med garanterad tillgång till el. Premiumplatser som paketeras och prissätts utifrån faktumet att de är del av en begränsad resurs.

  • P-tillstånd med laddning: Tillfälliga laddplatser som kan nyttjas i mån av plats (exempelvis besöksplatser)

3 - Sätt ett marknadsmässigt och rimligt pris

Prislappen för nyttjandet av laddningsplatserna består av två delar:

  1. Abonnemangskostnad. Kunden betalar en abonnemangsavgift för rätten att nyttja laddningsplatsen. Priset för detta ska täcka er kostnad för installation av utrustning, samt löpande drift och underhåll av laddparken. Ovanpå det sätter ni en rimlig marginal utifrån era behov och förutsättningar.

  2. Rörlig strömdebitering. Utöver abonnemangsavgiften tillkommer sedan priset för konsumtion av själva laddningen. Detta varierar och kan exempelvis bero på vilken effekt som laddningen levereras med, där snabbladdning kostar mer än normalladdning.

Ta kontrollen över er laddningsaffär

Först när ni har satt upp er strategi, har klart för er vilka förutsättningar ni har för att erbjuda elbilsladdning, och har tänkt igenom hur ni vill paketera och prissätta erbjudandet, är det dags att välja hur ni vill köpa in och förvalta ert parkerings- och laddningserbjudande.

När man köper laddare direkt från en laddboxtillverkare riskerar man att låsa in sig i en viss typ av hårdvara, prissättning eller distribution av laddning, men genom att använda sig av ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning och elbilsladdning kan man behålla kontrollen över sin affär. Med digital förvaltning, och med hjälp av den data som systemet samlar in, blir det enklare att växa över tid och anpassa erbjudandet till kundernas behov och era möjligheter. Det skapar en större flexibilitet för både er och för era kunder.

Digital förvaltning skapar nya möjligheter

Ni bör använda ett system som är helt hårdvaruagnostiskt. Det innebär att systemet inte är kopplat till någon specifik typ av laddare, utan ni kan välja den eller de laddare som passar er bäst. På så sätt kan ni variera er, testa er fram och konkurrensutsätta olika leverantörer. Ni behåller kontrollen över er laddningshantering och styr distribution, nyttjanderätt och prissättning själva, medan leverantören sköter hårdvara, uppkoppling och lastbalansering på ert uppdrag – allt samlat i er plattform.

Om ni inte vill eller har möjlighet att ta hand om driften av era laddare på egen hand, finns det laddningsoperatörer som är anslutna till vårt system. Genom att vända er till dem kan ni få hjälp med det dagliga, utan att gå miste om fördelarna från digital förvaltning.

Tiden är mogen för proaktiva beslut

Det är hög tid att erbjuda elbilsladdning och att ta ett samlat grepp kring er strategiska tillgång parkering. För det är just genom att se elbilsladdningen som en integrerad del av er parkeringsförvaltning som ni kan skapa ett attraktivt, lönsamt och långsiktigt hållbart laddningserbjudande.

New call-to-action
Previous
Previous

Vilken roll spelar data i den digitala parkeringsförvaltningen?

Next
Next

Reaktiva fastighetsägare har mycket att förlora i elbilstransformationen