Ta betalt för elbilsladdning - så väljer ni rätt betalningsmodell

Hur tar man betalt för elbilsladdning? Om ni ställer er den frågan har ni kommit långt i er affärsutveckling - grattis! Att erbjuda elbilsladdning till sina parkeringskunder är ett riktigt bra affärsbeslut.

Hur erbjuder man elbilsladdning till sina hyresgäster på bästa sätt? Kolla in våra webinars.

När det kommer till hur man tar betalt för tjänsten elbilsladdning finns det några saker som är bra att tänka på. Ska man endast ta betalt för strömmen som förbrukas eller kan priset inkludera avbetalning på investeringen? Är det inte enklare att ta en fast schablon? Men hur tar man då höjd för ökande elpriser?

Alla dessa frågor går vi igenom i denna artikel. Och så ger vi förslag på två olika betalningsmodeller som ni kan använda er av. Oavsett hur ni väljer att ta betalt finns det riktigt bra tekniska lösningar som gör det enkelt för er att erbjuda elbilsladdning till era parkeringskunder på ett användarvänligt sätt.

Fem saker att tänka på när ni tar betalt för elbilsladdning

1: Smart teknik möjliggör smartare debitering

När elbilsladdning var helt nytt var det vanligt att man använde sig av en fast schablonavgift för laddning, där strömmen ingick. Detta för att det inte fanns tillräckligt bra tekniska lösningar för rörlig strömdebitering. Nu finns det laddare som man kan koppla upp till smarta system, vilket möjliggör en rörlig strömdebitering.

2: Säkra kostnadstäckning i abonnemangsavgiften

Utöver strömdebitering kan man med fördel ta en abonnemangsavgift. Denna ska täcka era kostnader för installation av utrustning, löpande drift och underhåll, avskrivning på er investering samt en rimlig marginal.

3: Minimera krånglet för att maximera kundnöjdheten

Se till att använda ett system som samlar allt kring parkering och elbilsladdning på samma ställe. Då behöver er kund bara parkera, koppla in laddaren och trycka på ”start” i telefonen, så sköter sig laddning och debitering av sig självt.

4: Effekt påverkar kostnaden för laddning

Investeringskostnaden för normalladdning är markant lägre än den för snabbladdning. Dessutom kräver normalladdare mindre av den totala effekten som finns att tillgå i fastigheten. Så om ni delvis vill erbjuda snabbladdning till era kunder, se till att prissätta det som den premiumprodukt det är. Läs mer om snabb- vs normalladdning här.

5: Öka beläggningen genom att styra tillgång över dygnet

Har ni stor efterfrågan på elbilsladdning? Skapa olika abonnemang för dag- och kvällstid. Då minskar ni köerna och ökar beläggningen – bra för både er och era kunder.

Två betalningsmodeller för elbilsladdning

När det kommer till hur man ska ta betalt för tjänsten elbilsladdning finns det i dagsläget två huvudsakliga modeller som ni kan använda er av. Bägge har sina egna för- och nackdelar, så fundera över hur de olika alternativen matchar era förutsättningar och era kunders behov.

Fast abonnemangsavgift med rörlig strömdebitering

Att dela upp kostnaden mellan en fast abonnemangsavgift och en rörlig strömdebiteringen gör att ni skapar en rättvis betalmodell för era användare. De betalar för rätten att ladda, samt den el som de använder – varken mer eller mindre. Detta innebär också en mindre risk för er när elpriserna stiger.

Exempel: 300 kr/mån + 3 kr/kWh

Fördelar

  • En mer rättvis debiteringsmodell för kunden

  • Möjliggör för lastbalansering med oregelbunden effekt

  • Ger incitament att tänka på sin förbrukning och ladda efter behov

  • Större säkerhet vad gäller kostnadstäckning för elförbrukningen

Nackdelar

  • Minskar incitament att nyttja laddaren

  • Kan medföra högre belastning under vissa tider på dygnet (då elen är billigare)

  • Mer administration med avläsning av elförbrukning och justering av priser

Fast abonnemangsavgift med fri laddning

Att använda en fast schablonavgift för elbilsladdningen är enkelt och kräver minimal administration, dock är det en mindre rättvis modell eftersom den inte tar användarens förbrukning i beaktning. Det innebär också att ni riskerar att stå utan kostnadstäckning om elpriserna stiger.

Exempel: 800 kr/mån

Fördelar

  • Enkel debitering

  • Fast månadsintäkt ger förutsägbar investeringskalkyl med bestämd återbetalningstid

  • Incitament för hög nyttjandegrad

  • Kan exempelvis paketeras som premiumval till kunder som föredrar fastpris

Nackdelar

  • Ger hyresgästen en ”trubbig” debitering med risk för hög laddkostnad

  • Förutsätter bestämd effekt, kan inte erbjudas mot lastbalansering

  • Riskerar att ni inte får kostnadstäckning om elpriserna stiger

Ta betalt på rätt sätt - prissättning och kundupplevelse hänger ihop

Oavsett hur ni väljer att ta betalt för elbilsladdning, se till att ni har era kunder i åtanke. Många upplever till exempel elbilsladdning som krångligt, så om ni prioriterar att erbjuda en användarvänlig tjänst med en tydlig och trygg prissättning kan det bidra till att ni får nöjdare och mer lojala kunder. Använder ni ett smart system för elbilsladdning har ni dessutom möjligheten att erbjuda laddning med olika prismodeller, så att era kunder själva får välja hur de vill betala. Sammantaget bidrar detta till att elbilsladdning blir en framgångsrik och framtidssäkrad del av er parkeringsaffär.


Vill ni lyckas med elbilsladdning?

Webinar: Lönsam elbilsladdning för fastighetsbolag
Webinar: Elbilsladdning för allmännyttiga bostadsbolag (2024)
Previous
Previous

Laddstolpar - en lönsam affär

Next
Next

Så utvecklar Corem en lönsam parkeringsaffär [webinar]