89% minskad handläggningstid när Platzer digitaliserar parkeringsförvaltningen
Platzer är ett av Göteborgs största kommersiella fastighetsbolag. De äger och utvecklar 75 fastigheter med en uthyrningsbar yta om 937 tkvm, till ett värde av 29 mdkr.
Stor vinstpotential i parkeringsadministrationen
Emma Andersson, Verksamhetsutvecklare på Platzer, fick under 2022 i uppdrag att utreda förutsättningar för nya mobilitetslösningar för ett område i Göteborg. När Emma tog sig an projektet uppmärksammade hon snabbt en utmaning med stora vinstpotential: parkeringsadministrationen var stökig och tog för mycket tid. För att på ett bra sätt kunna addera mobilitet till sitt erbjudande behövde man först ta ett helhetsgrepp kring och effektivisera parkeringsaffären.
”Med Park46 minskar vår handläggningstid för uthyrning med 89%”
Emma Andersson, Verksamhetsutvecklare på Platzer
Tar ett helhetsgrepp med ett digitalt parkeringssystem
Nästa steg blev en djupare nulägesanalys där tre områden med stora förbättringspotential identifierades:
Effektivisering av det interna arbetssättet för parkeringsförvaltning
Möjliggöra proaktivitet, optimering och strategiskt beslutsfattande kring parkeringsaffären
Förbättring och digitalisering av parkeringsupplevelsen för hyresgästerna
Därefter tittade Emma på vilka olika lösningar som fanns på marknaden och landade i en rekommendation: för att maximera vinstpotentialen och erbjuda den bästa parkeringsupplevelsen behövde Platzer ta kontroll över och äga parkeringsaffären själva. De valde att samla förvaltningen i ett digitalt affärssystem – Park46.
Så förbättrades Platzers parkeringsaffär av Park46
Under 2023 digitaliserade Platzer förvaltningen av deras parkeringsgarage Ceres, och det dröjde inte länge innan man kunde se resultat.
Administrationstiden för parkeringsuthyrningen minskade med 89%
Genom att samla förvaltningen i ett digitalt system förenklades många processer och som en följd av det minskade den manuella administrationen för parkeringsuthyrning. Detta motsvarade en minskad aktiv handläggningstid med 89 procent per uthyrt parkeringsavtal, och en minskad intern ledtid med 75 procent.
Ökade intäkter från parkeringshyra
Med hjälp av förbättrad överblick och data underlättades strategiska beslut kring affärsutveckling. Exempelvis kunde Platzer räkna upp sina parkeringshyror till marknadsmässiga nivåer för både nya och befintliga avtal.
Kundens väntetid minskade med 85%
För Platzers hyresgäster har Park46 bidragit till en bättre parkeringsupplevelse. Från att tidigare inte kunnat erbjuda ett kösystem för parkering alls, har de nu full koll på vem som står i tur till ett avtal. Med systemet har dessutom handläggningstiden från att en kund ansöker till tillsättning av parkering minskat med 85 procent.
Nästa steg
På sikt ser Emma fram emot möjligheten att ta ett helhetsgrepp kring hela Platzers parkeringsaffär. Det finns stort potential för ytterligare vinster framöver, genom att till exempel helautomatisera tillsättningsprocessen och att samla allt i en helintegrerad digital kundupplevelse.
Emma avslutar:
”Kunden är det viktigaste vi har så vi vill ge dem en riktigt bra upplevelse med en väg in för allt från p-tillstånd till elbilsladdning och accesser. Det gör livet enklare för både dem och våra förvaltare.”