Fem fakta som gör ett Parking Management System till ett måste
Är du nyfiken på vilka effekter som ett digitalt parking management system skulle generera för er verksamhet? Då har du kommit rätt. I den här artikeln går vi nämligen igenom fem fakta som motiverar varför man bör digitalisera sin parkeringsförvaltning, baserat på verkliga data från våra kunder.
85% minskad kö-administration
Hur mycket tid lägger ni på kö-administration idag? Från intresseanmälan till uthyrning är det inte ovanligt att det tar ca 60–100 minuter för en handläggare att tillsätta en parkeringsplats (och då har vi inte räknat in de dagar av väntetid och handläggningstid som påverkar parkören).
I vårt Parking Management System kan det mesta automatiseras. Era hyresgäster och parkeringskunder kan själva klicka hem ett parkeringstillstånd (en process som vanligtvis tar ca 15 minuter att administrera) eller göra en intresseanmälan. Väljer ni att godkänna ansökningar manuellt tar det 5 minuter på sin höjd, eftersom systemet tar hand om all övrig administration (exempelvis matchning mellan intresseanmälan och vakans, och att skicka avtal och påminnelser).
Beroende på hur ni arbetar med köhantering idag sparar detta förstås olika mycket tid. För en av våra kunder innebar detta 85% minskad kö-administration. En annan sparade in 25 timmar på administrationen kring sina parkeringstillstånd - redan första veckan med ett Parking Management System.
30% minskad administrationskostnad
Med ökad automatisering och större möjlighet till självhjälp för parkeringskunderna minskar den manuella administrationen, vilket i sin tur gör att man kan minska sina kostnader. I genomsnitt har våra kunder minskat sina administrationskostnader med ca 30–40%. Om du vänder blicken till er verksamhet, vad skulle motsvarande minskning innebära för driftnettot?
10% fler parkeringsplatser
Kan det vara möjligt att ett Parking Management System leder till fler parkeringsplatser? Ja, majoriteten av våra kunder upptäcker ca 10% ytterligare parkeringsplatser i beståndet under inventering. Det är förstås inte så att det magiskt dyker upp fler platser, men när ni inventerar, mäter och ritar upp nya linjer kommer troligtvis även ni att upptäcka platser som ni inte visste fanns. (Belägger ni sedan dessa med oreserverad parkering med tidsbegränsade nyttjanderätter kan ni dessutom minst dubblera intäkten per plats!)
Utmärkt NPS (kundnöjdhet)
NPS (Net Promoter Score) är en metod för att mäta kundnöjdhet, där resultatet blir en siffra mellan -100 och +100. Generellt vill man ha en så bra NPS som möjligt - ju längre över 0 du kommer, desto bättre resultat. Kundundersökningsföretaget Netigate menar att:
”En poäng runt 30 är mycket bra. Når du en poäng på 50 är det utmärkt, och över 70 är exceptionellt. En perfekt poäng är som enhörningar – de finns helt enkelt inte.”
Mycket spelar in när det kommer till kundnöjdhet, som exempelvis användarvänlighet, serviceupplevelse och prisvärdhet – tre faktorer som alla underlättas av ett Parking Management System. En av våra kunder som sedan länge digitaliserat parkeringsförvaltningen och gör regelbundna kundnöjdhetsundersökningar brukar få en NPS på mellan 65-75 – en nivå som även ni kan nå.
30% ökat driftnetto
Minskade administrationskostnader, fler parkeringsplatser, ökad beläggningsgrad och nöjdare kunder. Tillsammans resulterar det i en ökad lönsamhet på sista raden. Skulle du vilja öka driftnettot från parkeringsverksamheten med 30 procent? Det är högst sannolikt att ni skulle göra med ett Parking Management System – 30% ökat driftnetto är nämligen genomsnittet för våra kunder.