Falu P revolutionerar den klassiska parkeringsförvaltningen

Falu P AB är Faluns största parkeringsförvaltare och ansvarar för ca 12 500 parkeringsplatser i centrum med omnejd. I samarbete med Mobility46:s plattform har Falu P digitaliserat processer och därmed ökat sin lönsamhet och effektivitet. P-platserna samnyttjas vilket i praktiken ger fler möjligheter till parkering samt högre avkastning till fastighetsägaren.

Digitalisering, en nyckel till framgång

Falu P jobbar aktivt med två parallella spår: administrationen av parkeringsplatserna och upplevelsen för användaren. En av nycklarna för att göra det möjligt är digitalisering. Digitaliserade system ökar effektiviteten och har gjort att de fått en bättre överblick och mer kontroll på parkeringsplatser och avtal.

Navet i digitaliseringen är vårt system Park46 som vi implementerade hos Falu P 2018. Sedan dess har vi tillsammans, steg för steg, digitaliserat alla Falu P:s processer kopplat till parkering - exempelvis köhantering, tillsättning och signering av avtal, avisering, fakturering och statistik.

“Sedan Falu P digitaliserade hanteringen har fastighetsägarnas lönsamhet ökat med mellan 10-30%”

Optimerad nyttjandegrad och ökad kundanpassning

Falu P förvaltar både kommunala och privata parkeringsplatser i ett och samma bolag. Det innebär att både allmänna p-platser för dem som besöker staden likväl som arbetsplatsparkering och andra formerar av parkering ingår i deras verksamhet. Gemensamt för alla deras kunder är vikten av att använda de befintliga parkeringsplatserna så effektivt som möjligt.

Patricia Wallin Granhagen, VD på Falu P, berättar att nyttjandegraden hos Falu P ökar i takt med optimeringsutvecklingen, och de har som mål att samtliga parkeringsområden ska ha en nyttjandegrad om 80%, dygnet runt 300 dagar om året.

patriciawallingranhagen.jpg

- Mobility46 har genom den här processen verkligen hjälpt oss tydliggöra våra kunders behov och önskemål och hur mycket parkeringsplatserna faktiskt kan nyttjas för att användas optimalt.

Patricia Wallin Granhagen, VD på Falu P

Patricia uttrycker även att samarbetet med Mobility46 har bidragit till att Falu P på ett än mer kundanpassat sätt kan möta både ökad efterfrågan av p-platser och fastighetsägares och kunders behov. Detta på ett betydligt bättre sätt än vad de kunde innan samarbetet.

Ökad lönsamhet för fastighetsägarna

För fastighetsägarna innebär tomma parkeringsplatser en förlorad intäktsmöjlighet och det är därför viktigt för dem att ha full koll på hur alla deras parkeringsplatser nyttjas och kan utnyttjas. Summan av varje fastighetsägares resurser adderas med alla andra p-platser i Falu P och sammantaget ger det en meny presenterad genom Mobility46 och som erbjuds kunderna. Alla är vinnare med det här upplägget.

Tack Falu P för att vi får vara en del av er resa mot en effektivare parkeringsförvaltning!


Previous
Previous

Reaktiva fastighetsägare har mycket att förlora i elbilstransformationen

Next
Next

Klövern ingår samarbete med Mobility46 för digitaliserad parkering