7 saker du behöver veta om ANPR (kamerabaserad parkering)

Vill ni göra det enklare för era besökare att parkera hos er? och vad sägs om att öka beläggningsgraden och lönsamheten i er parkeringsaffär? Då borde ni ta en titt på ANPR!

”ANPR – vad är det?” undrar kanske du då. Det, och några andra viktiga frågor, har vi bett vår produktchef Oskar Ekman att svara på.

1 - Vad är ANPR?

ANPR står för ”Automatic Number Plate Recognition” och kan användas av alla med parkeringstillgångar som vill automatisera sin process för debitering av besöksparkering och samla in mer detaljerad och tillförlitlig data kring hur parkeringsanläggningarna nyttjas. Det man gör är att installera ANPR-kameror i sin parkeringsanläggning, som då registrerar fordonens in- och utfart. En parkeringssession aktiveras automatiskt i systemet, och besökaren debiteras i enlighet med den tid de stått parkerade.

2 - Hur kan man använda ANPR?

ANPR har framför allt använts för automatisera debitering av besöksparkering, som i till exempel gallerior och andra kommersiella fastigheter. Men man kan också använda ANPR i så kallade ”hybridanläggningar”, där man har både besökare och kontraktuella kunder (exempelvis kunder med månadstillstånd). Fördelen med att använda ANPR i sådana anläggningar är att man får ett dataunderlag för hur samtliga kunder parkerar i anläggningen. Denna data kan man sedan använda för att planera hur anläggningen ska se ut, vilken typ av parkering som är mest lönsam osv.

3 - Vilka fördelar finns med ANPR?

Det finns flera olika fördelar med kamerabaserad parkering, exempelvis:

  1. Man kan sänka sina kostnader eftersom behovet av manuell parkeringsövervakning minskar.

  2. Det leder också till ökade intäkter eftersom man får automatisk koll på och debiterar samtliga personer som parkerar i anläggningen (jämfört med besöksparkering utan kameror där det är upp till besökaren själv att registrera och betala för sitt besök i en app eller parkeringsautomat).

  3. Man får ett exakt dataunderlag på hur personer rör sig i och nyttjar anläggningen. Exempelvis hur länge de parkerar och hur stor andel som är besökare jämfört med kontraktuella kunder. Detta underlag kan man sedan använda i planeringen och utveckling av sitt parkeringserbjudande.

4 - Kan ANPR bidra till ökad beläggning?

Ja, det finns några olika sätt som ANPR kan bidra till en ökad beläggningsgrad. Eftersom man får koll på det faktiska nyttjandet av ens parkeringstillgångar man kan man ta välgrundade beslut om beläggningsoptimering.

Tänk dig till exempel en boendeparkering där man har sålt parkeringstillstånd för samtliga platser. Genom att installera ANPR-kameror får man data som visar att 20% av platserna i snitt står tomma dagtid. Då kan man optimera beläggningsgraden genom att tillgängliggöra de vakanta platserna för besökare under dessa tider. Bra för alla som letar besöksparkering och bra för ert driftnetto!

5 – Vad bör man tänka på när man väljer ANPR-system?

Det finns några saker som kan vara bra att tänka på inför valet av ett system för kamerabaserad parkering:

  1. Titta på träffsäkerheten hos leverantörens lösningar – hur bra är kameran/systemet på att läsa av fordonens registreringsskyltar?

  2. Hur är användarupplevelsen för besökaren? Det ska vara så enkelt som möjligt att betala för sin parkering.

  3. Lösningen bör också kunna hantera kontraktuella kunder, annars utesluter ni möjligheterna att kunna använda lösningen på hybridanläggningar (och den data som det då ger).

6 – Vad är speciellt med just systemet ANPR46?

ANPR46 är sömlöst integrerat med vårt parking management system Park46. Detta skapar unika möjligheter:

  1. Möjlighet att optimera både er besöksaffär och den kontraktuella affären i anläggningen med hjälp av ANPR

  2. Det är ni som fastighetsägare eller operatör, och ert varumärke, som står bakom tjänsterna för både kontrakts- och besöksparkering. Det gör att ni får kontroll över hela kundresan och en direktrelation till de personer som besöker er anläggning.

  3. Genom att samla kontraktuell parkering och besöksparkering i ett och samma system får ni en unik möjlighet att konvertera besökare till kontraktuella kunder, eftersom ni både har en överblick över deras nyttjande och en direktrelation till dem.

Det här är unika möjligheter som man går miste om när man lägger ut besökstjänsten på en tredje part, som till exempel en besöksapp eller liknande.

7 – Varför ska man satsa på ett system för kombinerad besöks- och kontraktsparkering?

Om man som fastighetsägare eller operatör använder ett system för kombinerad besöks- och kontraktsparkering, kan man skapa fina incitament för sina kunder att välja den produkt som passar bäst för dem – samtidigt som man optimerar sin beläggning och nyttjandegrad.

Sammanfattningsvis…

Hur kan ANPR bidra till er parkeringsaffär? Idag förenklar ni flödena för parkeringskunder och personal, men imorgon kanske ni är världsbäst på parkeringsservice! Skulle det inte vara härligt om ni kunde skicka detta meddelande till en besökare:

"Hej, nu har du snittat 6 dygn i månaden under ett halvårs tid. Planerar du att fortsätta med den användningen rekommenderar vi att gå över till kontraktsparkering för att spara pengar. Du kan hitta mer info här [länk]".

Med ANPR46 skapas fantastiska affärsmöjligheter för er parkering.


Vill du veta mer?

Läs mer om vårt system för kameraparkering, ANPR46:

Previous
Previous

10 sätt att affärsutveckla er parkering [infografik]

Next
Next

Den mest effektiva förvaltningsprocessen för parkering enligt oss